...Kategori-Kategori Pilihan...

Monday, October 24, 2011

5 Jam Sehari Di Depan Komputer Memendekkan Umur


Menurut kajian yang dilakukan oleh Emmanuel Stamatakis , penyelidik dari University College London, Inggeris, menghabiskan masa lebih dari 5 jam sehari di depan komputer boleh merosakkan jantung dan menjurus ke kematian lebih cepat.
Emmanuel melakukan kajian terhadap lebih daripada 4,500 orang berusia di atas 35 tahun dan hasilnya diterbitkan di Journal of the American College of Cardiology.
Penemuan ini menambah bukti-bukti yang terus terkumpul seputar bahayanya berlama-lama duduk. Padahal, kecenderungan yang terjadi saat ini adalah orang semakin banyak yang duduk di depan komputer semasa bekerja di pejabat. "Orang yang menghabiskan masa lebih dari 4 jam berturut-turut satu hari di depan komputer mempunyai peluang 125 peratus lebih tinggi akan mengalami kematian berkaitan penyakit jantung berbanding mereka yang hanya menghabiskan masa kurang dari 2 jam di depan skrin, "kata Stamatakis, seperti dikutip dari Examiner, 20 April 2011. Stamatakis menyebutkan, dari penelitian, mereka juga mendapati bahawa 48 peratus orang yang menghabiskan masa 4 jam di depan komputer berturut-turut juga berpeluang mengalami kematian lebih cepat akibat faktor lain di luar pusat. Lebih banyak, mereka yang menghabiskan lebih dari 5 jam di depan komputer satu hari, risiko mati lebih cepatnya naik secara signifikan. Sebelumnya, dianggarkan bahawa mereka yang menghabiskan masa terlalu banyak di depan komputer, atau juga di depan televisyen, merupakan orang yang malas bersenam dan menyebabkan munculnya penyakit. Namun, dari data yang didapati, tidak demikian. "Orang yang bersenam secara biasa di waktu lapang mereka juga mempunyai peluang untuk mati lebih cepat," kata Stamatakis. Penyelidik meyakini bahawa penyebabnya memang adalah duduk yang terlalu lama. Posisi tersebut diketahui menyebabkan penurunan 90 peratus lipoprotein lipase dan enzim jantung yang sihat. Pembengkakan dan masalah metabolisme yang disebabkan oleh ketidakatifan dalam masa panjang juga menjadi sumber permasalahan. Akan tetapi, ada penyelesaian bagi mereka yang terpaksa bekerja di depan komputer sepanjang hari. " anda perlu bangun setiap 20 minit dan berjalan kaki sejenak, "kata Stamatakis. "Itu akan menurunkan masalah-masalah tersebut dan mungkin akan meningkatkan peluang anda untuk hidup lebih lama," katanya.

0 kata-kata para sahabat......:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...cOpYrIgHt...

...cOpYrIgHt...
Sesumpah ingin mengucapkan terima kasih kepada kawan2 dan teman2 yg sudi datang menjengah ke blog sesumpahmerah.blogspot.com ini... Setiap entry dalam blog ini adalah untuk personal use dan sharing dgn semua rakan2 serta ada diantaranya adalah diambil dari third party... Apa2 pun terima kasih kerana sudi datang dan sudi lh follow blog ini serta jgn lupa untuk klik LIKE fan pages yg ada sebagai tanda sokongan untuk... sesumpahmerah.blogspot.com sesumpah sayang kamu semua.. LOVE U ALL