...Kategori-Kategori Pilihan...

Monday, October 24, 2011

Awas, Gangguan Seks Tanda Ada Penyakit Berbahaya

Headline

INILAH.COM, Jakarta - Awas! Kerap ejakulasi awal atau ghairah seks tiba-tiba menghilang, boleh jadi anda atau pasangan mengalami gangguan kesihatan.

Seperti dikutip dari Intimate Medechine, masalah atau gangguan seks boleh menunjukkan seseorang menghidap penyakit serius.

Namun banyak pasangan yang enggan mengkonsultasikan masalah seks mereka pada doktor. Para doktor pun jarang bertanya kehidupan seks pesakitnya saat berubat. Padahal, gangguan seks boleh jadi penanda buku awal adanya penyakit berat dan jika tidak diantisipasi dari awal, boleh bertambah parah.

Cadangan Dr. Andrew McCullough, bertanyalah beberapa masalah ringan seputar kehidupan seks anda, walaupun bukan kepada doktor Ginekolog atau ahli seks. Mungkin anda merasa risih atau kurang selesa membincangkannya, tapi tindakan ini boleh menyelamatkan anda mahupun pasangan dari penyakit berbahaya.

"Jika lelaki mengalami disfungsi ereksi, boleh jadi ada masalah yang lebih serius dengan kesihatannya, bukan hanya gangguan seks," ujar Andrew.

Para doktor di Kanada dan Belanda telah menganalisa beberapa kajian yang menjelaskan berapa besar jumlah lelaki yang punya masalah seks sebelum mereka menderita penyakit serius.

Hasilnya, problem dalam kehidupan seks ternyata erat kaitannya dengan gejala awal penyakit jantung, diabetes, tekanan, Parkinson dan multiple sclerosis - suatu penyakit dengan saraf-saraf dari sistem saraf pusat memburuk atau degenerasi.

Misalnya saja, disfungsi ereksi boleh menjadi tanda adanya masalah pada jantung dan biasanya kerap dialami lelaki usia matang. Sekitar 132 lelaki yang menderita penyakit jantung, sebahagian besar daripada mereka pernah mengalami disfungsi ereksi.

Ketidakmampuan lelaki untuk memulakan dan mengekalkan ereksinya, juga boleh menjadi penunjuk awal diabetes.

Sementara itu, dilansir WebMD, lelaki yang menderita Diabates dan berusia di atas 50 tahun, kemungkinan akan punya masalah dengan ereksi sehingga 50-60%. Sedangkan lelaki pesakit Diabates yang berusia di atas 70 tahun, 95 peratus mengalami kesukaran ereksi.

"Gejala awal diabetes boleh jadi disfungsi ereksi. Jika anda mengalaminya, sebaiknya akan periksakan ke dokter agar boleh dicegah dan disembuhkan lebih awal," tutur Dr. Jonathan Zenilman.

Tentang rawatan awal yang boleh dilakukan untuk masalah diabetes dan mati pucuk, anda boleh semak dalam artikel kami sebelum, di sini.

Lalu bagaimana dengan gangguan seks yang dialami wanita? Kebanyakan kes yang terjadi, wanita yang menghadapi masalah seks umumnya juga kemurungan.

Hampir 30 peratus wanita hilang ghairah seksualnya sebelum gejala kemurungan muncul. Gejala awal kemurungan biasanya sukar dikesan bahkan oleh doktor sekalipun, namun boleh dilihat dari seberapa besar ghairah seks. Jika dalam tempoh satu bulan seorang wanita selalu enggan berhubungan seks dengan suaminya, maka kemungkinan besar ia mengalami stres berat atau kemurungan.

Hilangnya ghairah seks juga kemungkinan menjadi petanda gejala penyakit lain yang lebih serius, antaranya gangguan hormon, gagal ginjal, diabetes dan penyakit kronik lain. Untuk memastikannya, sebaiknya anda memeriksakan diri ke doktor secara rutin. [Mor]

0 kata-kata para sahabat......:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...cOpYrIgHt...

...cOpYrIgHt...
Sesumpah ingin mengucapkan terima kasih kepada kawan2 dan teman2 yg sudi datang menjengah ke blog sesumpahmerah.blogspot.com ini... Setiap entry dalam blog ini adalah untuk personal use dan sharing dgn semua rakan2 serta ada diantaranya adalah diambil dari third party... Apa2 pun terima kasih kerana sudi datang dan sudi lh follow blog ini serta jgn lupa untuk klik LIKE fan pages yg ada sebagai tanda sokongan untuk... sesumpahmerah.blogspot.com sesumpah sayang kamu semua.. LOVE U ALL