...Kategori-Kategori Pilihan...

Sunday, November 13, 2011

Bekuk Kemboja, Malaysia Luncurkan Indonesia

Headline

INILAH.COM, Jakarta - Malaysia menduduki tangga teratas Kumpulan A SEA Games 2011 setelah mengalahkan Kemboja di Stadium Utama Gelora Bung Karno, Jakarta, Minggu (13/11/11).

Pertandingan berlangsung 'mengikut', di mana Malaysia terus menyerang sementara Kemboja dipaksa fokus ke pertahanan. Praktikal sepanjang 45 minit berlalu, Kemboja hanya sekali melepaskan tembakan ke gawang.

Malaysia terus menyerang sejak pengadil meniup wisel awal tanda laga bermula dan, belum genap sembilan minit laga berjalan, langsung membobol gawang Kemboja lewat sundulan Ramlan Fariz.

Kematangan dilihat dalam permainan Malaysia. Tidak melulu menyerang, kapten Bakhtiar Baddrol kadang-kadang menurunkan tempo permainan untuk menetapkan kedudukan rakan-rakannya, sekaligus memancing pertahanan Kemboja untuk membuka ruang.

Malaysia membuka peluang pada minit ke-31. Baddrol melakukan penetrasi dari sayap kiri, memberikan maklum matang ke depan gawang. Namun tendangan Irfan dari tengah kotak penalti berjaya ditepis Sou Yaty.

Namun empat minit kemudian, Malaysia menambah keunggulan lewat tendangan jarak jauh Bakhtiar Baddrol pada minit ke-35. Penjaga gol Sou Yaty salah menjangka bola yang sempat memantul di tanah.

'Harimau Malaya' unggul semakin jauh pada minit ke-40. Fariz tampak terjatuh di kotak penalti kerana ditarik Sok Rithy saat berebut bola di udara. Pengadil pun menunjuk titik putih, tendangan penalti untuk Malaysia. Baddrol yang menjadi algojo berjaya mengelirukan Sou Yaty. 3-0 Malaysia unggul. Skor ini berlangsung hingga pengadil memberikan rehat untuk turun minum.

Peluang pertama Malaysia di separuh masa kedua dibuka oleh Muslim. Pemain bernombor punggung 24 itu menggiring bola dari tengah lapangan hingga di luar kotak penalti. Tendangannya masih boleh digagalkan oleh Sou Yaty pada minit ke-48.

Kemboja cuba menyerang dua minit kemudian. Memanfaatkan umpan rata dari sayap kiri, sontekan Sok Pheng masih boleh digagalkan penjaga gol Malaysia, Khairul Che Mat. Bola muntah disambut tendangan first time Laboravy, yang masih melambung terlalu tinggi.

Malaysia yang menurunkan tempoh serangan di pertengahan babak kedua mendapat kejutan dari Kemboja. Bermula dari umpan daerah dari tengah lapangan, Chhoeun menerima bola di kotak penalti. Dengan sekali kawalan, tendangannya berjaya mengoyak jala Khairul. Paparan papan skor berubah menjadi 3-1 untuk Malaysia.

Malaysia terus mengebom gawang lawannya. Ambumamee Thamil Arasu gagal memanfaatkan peluang pada minit ke-63, meskipun tinggal berhadap-hadapan dengan Sou Yaty. Penjaga gol Kemboja lagi-lagi menunjukkan ketangkasannya dengan menepis tendangan Baddrol dari luar kotak penalti tiga minit kemudian.

Memasuki 20 minit terakhir, Malaysia terus menyerang. Peluang demi peluang didapati Thamil, namun penyerang bernombor punggung 9 itu gagal memanfaatkan peluang.

Justeru Wan Zakaria berjaya menambah keunggulan pada minit 90 +1 selepas berjaya merebut bola dari kaki Prak Udom di kotak penalti. Melepaskan tembakan dari sudut kanan gawang Kemboja, bola bersarang ke tiang jauh, tak mampu dicapai Sou Yaty yang terkejut sekaligus mati langkah. Kedudukan ini berlangsung hingga laga usai.

Dengan kemenangan ini, Malaysia berada di kedudukan pertama liga Kumpulan A dengan tujuh mata daripada tiga perlawanan, unggul satu dari Indonesia yang sedang bermain dua kali. Beberapa saat lagi, Indonesia akan menghadapi Thailand di tempat yang sama, Stadium Utama Gelora Bung Karno.

Senarai Susunan Pemain:

Kemboja: Sou Yaty; Sok Rithy, Sok Sovan, Touch Pancharong (Sok Pheng 47 '), Lay Raksmey; Pheak Rady, Sos Suhana (Tum Saray 18'), K. Laboravy, chhun Sothearath; Chhin Chhoeun (Prak Udom 83 '); Phoung Soksana. Pelatih: Tae Hon Lee.

Malaysia : Khairul Fahmi; Jazuli Mahali (Fandi Othman 46 '),, Mohd. Shas, PM Muslim, Asrarudin; Mansor Faiz, Yong Kuong Yong (Saarani 75 '), Bakhtiar Baddrol, Fazail Irfan; Wan Zakaria, Ramlan Fariz (Ambumamee T. A). Jurulatih: Ong Kim Swee.

0 kata-kata para sahabat......:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...cOpYrIgHt...

...cOpYrIgHt...
Sesumpah ingin mengucapkan terima kasih kepada kawan2 dan teman2 yg sudi datang menjengah ke blog sesumpahmerah.blogspot.com ini... Setiap entry dalam blog ini adalah untuk personal use dan sharing dgn semua rakan2 serta ada diantaranya adalah diambil dari third party... Apa2 pun terima kasih kerana sudi datang dan sudi lh follow blog ini serta jgn lupa untuk klik LIKE fan pages yg ada sebagai tanda sokongan untuk... sesumpahmerah.blogspot.com sesumpah sayang kamu semua.. LOVE U ALL