...Kategori-Kategori Pilihan...

Wednesday, June 1, 2011

Tarif elektrik naik 2.23 sen ----apa komen anda

PUTRAJAYA - Sebagai sebahagian daripada proses merasionalisasikan subsidi yang sedang dilaksanakan, kerajaan semalam mengumumkan purata tarif elektrik akan dinaikkan sebanyak 2.23 sen kilowatt sejam atau 7.12 peratus kepada 33.54 sen kW sejam daripada 31.31 sen kW sejam, berkuat kuasa Rabu ini, 1 Jun.

Bagaimanapun, langkah berkenaan tidak akan menjejaskan kira-kira 75 peratus penduduk yang menggunakan kurang daripada 300 kW sebulan.

Pengumuman berkenaan dibuat pada sidang akhbar bersama oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop dan Menteri Tenaga, Tenaga Hijau dan Air Datuk Seri Peter Chin.

Mereka berkata, kenaikan 7.12 peratus itu disebabkan oleh peningkatan harga gas asli untuk sektor tenaga.

Harga gas asli naik daripada RM10.70 juta unit termal British (mmBTU) kepada RM13.70 mmBTU seiring dengan peningkatan harga tenaga global.

Chin berkata, kenaikan tarif elektrik itu juga melibatkan semakan tarif asas Tenaga Nasional Bhd (TNB) iaitu kenaikan sebanyak dua peratus atau 0.63 sen/kWj
daripada kadar purata tarif semasa.

“Semakan tarif asas ini akan membolehkan TNB mempertingkatkan pelaburan dalam penyediaan infrastruktur pembekalan elektrik yang lebih baik termasuk pengukuhan infrastruktur sistem penghantaran dan pengagihan,” kata beliau.

TNB dijangka melabur sebanyak RM4.5 bilion setiap tahun untuk menyediakan dan menaik taraf sistem infrastruktur bekalan elektrik.

Chin berkata, selaras dengan usaha kerajaan untuk merasionalisasikan harga tenaga mengikut mekanisme harga pasaran, maka kerajaan telah bersetuju supaya mekanisme pelepasan kos bahan api diguna pakai dalam penetapan tarif elektrik di masa hadapan.

Bagi mengurangkan kebergantungan kepada sumber bahan api fosil iaitu gas dan arang batu, kerajaan telah memutuskan agar kutipan tambahan satu peratus daripada bil bulanan pengguna disumbangkan kepada dana tenaga boleh diperbaharui (RE) untuk menampung kos tambahan ini.

Bagaimanapun, Chin berkata kutipan tambahan ini tidak termasuk pengguna yang menggunakan elektrik di bawah 300 kWj sebulan.

sumber : sinarharian

2 kata-kata para sahabat......:

sesumpahmerah said...

semua ada naik..apa yg xada naik...

Dee said...

salam ziarah.
Blog yang menarik.
Jom bercuti bajet di blog kami :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...cOpYrIgHt...

...cOpYrIgHt...
Sesumpah ingin mengucapkan terima kasih kepada kawan2 dan teman2 yg sudi datang menjengah ke blog sesumpahmerah.blogspot.com ini... Setiap entry dalam blog ini adalah untuk personal use dan sharing dgn semua rakan2 serta ada diantaranya adalah diambil dari third party... Apa2 pun terima kasih kerana sudi datang dan sudi lh follow blog ini serta jgn lupa untuk klik LIKE fan pages yg ada sebagai tanda sokongan untuk... sesumpahmerah.blogspot.com sesumpah sayang kamu semua.. LOVE U ALL