...Kategori-Kategori Pilihan...

Wednesday, February 8, 2012

Guna Sihir Nak Lulus Exam

KUALA LUMPUR: “Tindakan ini sebenarnya merugikan diri mereka sendiri kerana jika menggunakan ‘sirih azimat’ yang diberikan bomoh untuk lulus dalam peperiksaan bahasa Inggeris, hakikatnya mereka tidak dapat menguasai bahasa berkenaan, tidak guna juga.

“Pelajar institusi pengajian tinggi (IPT) yang mempunyai pelajaran sepatutnya tidak percaya dengan perkara seperti itu kerana setiap kejayaan memerlukan usaha serta diiringi doa dan bukannya dengan mengambil benda mengarut seperti ini,” kata bekas Naib Canselor Universiti Teknologi Mara (UiTM), Tan Sri Prof Dr Ibrahim Abu Shah.

Beliau mengulas muka depan Harian Metro semalam mengenai segelintir pelajar di sebuah IPT di Lembah Klang yang mempercayai kuasa daun sirih untuk mendapat keputusan cemerlang dalam peperiksaan bahasa Inggeris.

Mereka juga sanggup membayar RM350 kepada seorang bomoh yang menawarkan khidmat untuk membekalkan daun sirih itu dengan bantuan jin handal bahasa Inggeris untuk mendampingi pelajar berkenaan ketika peperiksaan.

Menurut Ibrahim, kebanyakan pelajar Melayu yang sering terdedah kepada kepercayaan sedemikian dan pengambilan sirih berkenaan amat tidak realistik kerana pelajar IPT seharusnya tahu kepentingan pelajaran pada masa depan.

sumber : HMetro

p/s : zaman aku belajar dulu kemudahan dah lh x cukup, photostat x boleh kena salin tp x pernah lak terpikir nak guna bomoh...masalah sekarang pelajar tu masuk ipt sebab dia cerdik ke atau kenapa....adussss ...boleh terpikir macam ni...

2 kata-kata para sahabat......:

Mira Maisara said...

waw..biar betol..huhu

sesumpahmerah said...

tu lh pasal...maybe jin dia guna tu belajar kelas inggeris kot...adusss

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...cOpYrIgHt...

...cOpYrIgHt...
Sesumpah ingin mengucapkan terima kasih kepada kawan2 dan teman2 yg sudi datang menjengah ke blog sesumpahmerah.blogspot.com ini... Setiap entry dalam blog ini adalah untuk personal use dan sharing dgn semua rakan2 serta ada diantaranya adalah diambil dari third party... Apa2 pun terima kasih kerana sudi datang dan sudi lh follow blog ini serta jgn lupa untuk klik LIKE fan pages yg ada sebagai tanda sokongan untuk... sesumpahmerah.blogspot.com sesumpah sayang kamu semua.. LOVE U ALL